Рівень фінансової грамотності українських підлітків залишається на початковому рівні, однак більшість з них вважає за необхідне впровадити окремий шкільний курс із цієї теми.
Про це свідчать результати національного дослідження, проведеного Національним банком України спільно з громадською організацією Junior Achievement Ukraine.
Результати тестування: які теми даються краще?
За результатами тестування учнів 10-х класів, середній показник правильних відповідей склав 46,6%. Цей рівень відповідає 3 балам за 12-бальною шкалою, що означає початковий рівень знань.
Найвищі результати підлітки показали у темі «Ризики та винагороди» — 51,8% правильних відповідей. У завданнях про грошові операції та управління фінансами учні дали відповідно 42,4% та 40,8% правильних відповідей. Найгірше школярі впоралися із темою «Фінансовий ландшафт» — лише 11,1% правильних відповідей.
«Жоден учасник дослідження не відповів правильно на всі запитання», — зафіксували дослідники.
На що впливає фінансова обізнаність?
Дослідники виявили низку чинників, які суттєво впливають на рівень фінансової грамотності учнів.
Стать
Дівчата показали трохи кращі результати, ніж хлопці — 45,6% проти 43,8% правильних відповідей.
Місце проживання
Міські школярі в середньому набрали 48%, у той час як сільські — 40% правильних відповідей. Найкращі результати зафіксували на Дніпропетровщині (57,4%), найгірші — у Кіровоградській області (37,4%).
Фінансовий стан родини
Школярі з родин із вищим добробутом показують кращі результати. Наприклад, діти з родин, які мають можливість робити дорогі покупки, дали 49,7% правильних відповідей, тоді як у родинах, яким не вистачає на їжу, — лише 33,2%.
Фінансовий досвід і підтримка батьків
Вищі результати демонструють ті підлітки, які мають досвід користування:
- банківськими застосунками;
- банківськими картками;
- онлайн-покупками та комунальними платежами;
- веденням особистого бюджету або фінансовими цілями.
Крім того, регулярне спілкування на тему грошей із батьками або однолітками (1–2 рази на тиждень) також позитивно впливає на рівень знань.
Запит суспільства: фінансова грамотність має бути в школі
Понад 77% опитаних учнів заявили, що хотіли б вивчати фінансову грамотність як окремий шкільний предмет. У Нацбанку зазначають, що це справді може змінити ситуацію, але ключову роль також відіграють батьки.
«Фінансова грамотність українських підлітків перебуває на критично низькому рівні. Шкільний курс має потенціал змінити ситуацію, але роль батьків — не менш важлива», — наголосила директорка департаменту комунікацій НБУ Юлія Євтушенко.
Як проводили дослідження?
У квітні 2024 року фахівці Інституту соціальних досліджень імені О. Яременка провели анкетування понад 3 тисяч учнів віком 14–17 років із 19 областей та Києва. Учасники виконували 21 кейсове завдання в стилі міжнародної програми PISA, а також відповідали на 20 запитань анкети для виявлення впливу зовнішніх факторів на знання.